امروزه به لطف پیشرفتهای روزافزون و لحظهای تکنولوژی، امکان استفاده از اینترنت به راحتی در دسترس همه مردم قرار گرفته و هر روز بر کاربران این دنیای نسبتاً مجازی افزوده میشود. درواقع، این افزایش در کنار تغییرات گستردهای انجام شده که بر زندگی روزمره ما سایه انداخته و به نوبه خود بر سبک و سیاق نحوه خرید کردن مردم نیز تأثیر گذاشته است؛ تا جایی که بازاریابی سنتی، به معنی بازاریابی بدون استفاده از ابزارها و کانالهای دیجیتال، دیگر به اندازه قبل مؤثر نیست.
چیزی که همیشه در بحث بازاریابی اهمیت داشته، برقراری ارتباط با مخاطب، یا به زبان خودمانی، چسباندن نان به تنور داغ در زمان و مکان مناسب بوده است. اگر بخواهیم همین ت را در دنیای مدرن پیاده کنیم، باید در جایی با مشتری ارتباط برقرار کنیم که وقت زیادی را در آن سپری میکند: «اینترنت».
ما در وبسایت مدیروب در رابطه با مباحثی مانند بازاریابی آنلاین و استراتژیهای آن، روشهای کسب درآمد از اینترنت، انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال، مثل بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ و بازاریابی محتوا و همچنین مباحث کلیدی و مهمی در این زمینه، همچون سئو (SEO) به کرّات نوشتهایم. در این مطلب به دنبال آن هستیم که شما را دقیقاً و کاملاً با مفهوم دیجیتال مارکتینگ یا «بازاریابی دیجیتال»، انواع مختلف آن، وظایف یک بازاریاب دیجیتال، تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی درونگرا و مزایای این نوع از بازاریابی آشنا کنیم. در پایان نیز به سوالات متداول و رایج شما در این زمینه پاسخ خواهیم داد؛ اما پیش از هر چیزی باید به این سوال پاسخ بدهیم که بازاریابی دیجیتال به چه معناست.
اولین و مهمترین سوال: بازاریابی دیجیتال چیست؟ بازاریابی دیجیتال یک عبارت جامع است که همه کانالها و روشهایی که از طریق آنها میتوانید محصولات و خدمات خود را از طریق دستگاههای الکترونیکی یا اینترنت ترویج و تبلیغ کنید را در برمیگیرد.
اما بازاریابی دیجیتال با روشهای قدیمی یا سنتی بازاریابی چه تفاوتی دارد؟ تفاوت اصلی این دو نوع از بازاریابی در این است که کمپینهای بازاریابی دیجیتال منحصراً از طریق کانالهای دیجیتال اجرا میشوند و همین ویژگی باعث میشود که کنترل، ابزارها و اطلاعات بهتر و بیشتری برای آنالیز بازدهی کمپین بازاریابی در دسترس بازاریاب قرار بگیرد.
درواقع، بازاریابی دیجیتال با بهرهبرداری از کانالهای مختلفی که مشتریان امروزی بیشتر وقت خود را در آنها میگذرانند معنی پیدا میکند و شکل میگیرد. از خود وبسایت گرفته تا تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و موارد مشابه، طیف گستردهای از تاکتیکها و روشها را می توان در زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار داد.
یک بازاریاب دیجیتال خوب یا کسی که به هر نحوی در این زمینه فعالیت میکند باید درک روشن و درستی از تأثیر انواع مختلف بازاریابی دیجیتال بر تحقق اهداف اصلی خود داشته باشد؛ به عبارت دیگر، بهمنظور بهرهبرداری حداکثری از روشها و کانالهای رایگان و پولی دیجیتال موجود و اجرای کمپین ها و ت های موثرتر باید بدانید که به دنبال چه چیزی هستید و برنامه داشته باشید.
به عنوان مثال، مسئول بازاریابی محتوایی میتواند با هدف تولید مشتری راغب یا لید (Lead) یک مجموعه از پستهای وبلاگی را از یک کتاب الکترونیکی که اخیراً تولید شده، تنظیم و منتشر کند. پسازآن، مسئول بازاریابی شبکههای اجتماعی از طریق پستهای معمول و روشهای پولی به تبلیغ این مجموعه در حسابهای شرکت در رسانههای اجتماعی میپردازد. در این میان، مسئول ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی میتواند یک کمپین ایمیلی به راه بیندازد و مثلاً برای آنهایی که کتاب مزبور را دریافت کرده اند، اطلاعات بیشتری را در رابطه با شرکت یا محصول ارسال کند. در ادامه، در مورد این کارشناسان یا به عبارت بهتر، بازاریاب های دیجیتال بیشتر سخن خواهیم گفت، اما پیش از آن باید با انواع بازاریابی دیجیتال آشنا شویم.
منبع modirweb.com
درباره این سایت